Le Forum des Dispositifs Médicaux

Fil d’Ariane du forum – Vous êtes ici :Forum QualitisoPost-Market: IUDUDI sur les DM sous directive
Veuillez pour créer des messages et des sujets de discussion.

UDI sur les DM sous directive

Bonjour,

Pourriez-vous me confirmer le calendrier d'apposition (date butoir) de l'UDI pour un DM de classe IIa réutilisable et toujours sous directive .

OK pour le RDM, mais pas clair pour moi concernant les legacy devices.

Je vous remercie par avance.

Cordialement,

HR

Bonjour,

nous sommes le 26 mai 2023, date de placement des UDI sur les conditionnements des DM de classe IIa.

Avez-vous eu des retours à votre question qui m'intéresse aussi.

L'UDI est pour moi non applicable aux legacy devices, mais j'ai du mal à trouver l'info dans les différents guides.

T. Joncourt

 

Voilà ce qui est dit sur le site de la CE concernant les legacy devices

Legacy devices

In order to facilitate the transition to the new system, the new Regulations give manufacturers the possibility to place products on the market after the general application dates of the new Regulations (and until 26 May 2024 at the latest) by virtue of valid Directive certificates.

These legacy devices are not subject to UDI obligations but they should be registered in the EUDAMED database. More information on the operational aspects of the registration of legacy devices is available at the MDCG 2019-5 guidance document.

Legacy devices that will be registered in EUDAMED will need two other unique access keys (IDs) to replace the Basic UDI-DI and UDI-DI for the sake of the workability of EUDAMED.

For this purpose, a EUDAMED DI will be assigned to the device instead of the Basic UDI-DI, and a EUDAMED ID will be assigned by EUDAMED instead of the UDI-DI allowing the system to work and to keep the design of EUDAMED as close as possible to the MDR design. These EUDAMED DI and EUDAMED ID will be unique for a given legacy device.

The EUDAMED DI could be either entirely generated by EUDAMED or the manufacturer could partly assign the DI code. On the other hand, the EUDAMED ID will be always automatically and fully generated by EUDAMED.

More information:

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/md_sector/docs/md_mdcg_2019_5_legacy_devices_registration_eudamed_en.pdf

Etant donné que l'enregistrement obligatoire des UDI/DM n'est pas prévu avant 2026 (24 mois après que EUDAMED devienne opérationnel) vous n'avez pas d'obligation d'apposer un UDI sur un legacy device avant.

Bonjour,

Je vous remercie pour vos réponses.

Cordialement

HR